Arctic Race of Norway 2016 bidro til en samlet meromsetning for norsk næringsliv på 93 millioner kroner. Tallene fra den omfattende rapporten, som er utarbeidet av selskapet Bedriftskompetanse, viser en økning på 11,6 millioner kroner i meromsetning fra forrige rapport i 2014.
Merinntektene er i all hovedsak knyttet til reiselivsnæringen. Totalt er det beregnet at rundt 180 000 tilskuere fulgte løpet fra sidelinjen – av disse 33 000 tilreisende – som til sammen skapte meromsetning på rundt 54 millioner kroner.
Norge på TV. I fjor ble TV-bildene fra Arctic Race of Norway kringkastet i 180 land, og skapte utover dette bred mediedekning internasjonalt. Rapporten konkluderer med at det er vanskelig å sette konkrete økonomiske verdier på denne oppmerksomheten, men at eksponeringen i ren reklameverdi (EAV) beløper seg til rundt 231 millioner kroner – en økning på rundt 30 millioner fra 2014. I tillegg til TV-sendingene ble Arctic Race omtalt i rundt 2840 redaksjonelle artikler i Norge, med en anslått verdi på 112 millioner kroner.
”TV-dekningen vi får internasjonalt er ikke bare med på å bygge Norge som en sykkelnasjon, det er også et stort utstillingsvindu for reiselivsnæringen. Vårt mål er at Arctic Race skal bli for Norge hva Tour de France er for Frankrike med tanke på turisme. Mer og bedre eksponering betyr også mer sportslig anerkjennelse for Arctic Race, større internasjonale lag på startstreken, og dermed også flere tilreisende tilskuere”, sier daglig leder i Arctic Race of Norway, Knut-Eirik Dybdal.
Arctic Race of Norway 2017 har etapper både i Nordland og Troms, og arrangeres 10.-13. august.