Takk og pris. Zlatna Penkala, eller Den Gylne Penn på norsk, er en pris for beste skrevne artikler om Kroatia, og King Goya er nominert i kategorien for nettbaserte reisemagasiner og blogger.
"Vår begrunnelse er at King Goya har omtalt Kroatia på en personlig måte, tiltalende og en inspirasjon for alle glade mennesker som besøker vårt land", sier Marija Bakovic, ansvarlig for PR og markedsføring ved Kroatias turistkontor for Skandinavia i Stockholm.
En million lesere. Budskapet kom overraskende til min mailboks. Selvsagt er våre reportere stolte over nominasjonen. Det viser at King Goya blir lagt merke til etter bare et år online - ikke bare av mer enn en million lesere, men også av et nasjonale turistkontor. Vi skriver om reisemål basert på journalistiske prinsipper, en retning vi vil fortsette med.
Den Gylne Penn. Kroatias turistmyndigheter har etablert prisen Zlatna Penkala (Den Gylne Penn) for å kåre de beste skrevne tekster, samt for radio- og TV-reportasjer om kroatisk turisme. Alle kandidater vil få et tre-dagers opphold i Kroatia i juni, mens vinnerne i to kategorier vil bli belønnet med prisen "Den Gylne Penn".
Den første penn. Historien viser at Kroatia er pennens fødeland. Oppfinneren var ingeniør Slavoljub Penkala som bodde og arbeidet i Zagreb. Han oppfant verdens første mekaniske penn i 1906, og året etter oppfant han også den første fyllepennen.
Kandidater til prisen Zlatna Penkala (Den Gylne Penn) er nominert av lederne ved kontorene til det kroatiske turistbyrået i utlandet. Alle nominerte representerer media og er journalister i store markeder.
Prisvinnerne skal velges av en egen komité som består av to representanter fra det nasjonale turistbyrået og presidenten i Kroatias Journalistforbund - på bakgrunn av nominasjoner fra landets turistkontorer i mange land.
LES MER OM KROATIA