Seiler jorden rundt – tar ikke slutt med det første

september 3, 2019
Sist endret 
desember 21, 2021

Testet båten på Sørlandet. Flere etapper, nye eventyr. Et års landligge i New Zealand. Turen fortsetter.

PÅ LANGTUR: Seiler jorden rundt uten at enden er nær. Mange har nok planer, få tør tenke tanken fullt ut og enda færre setter ambisjonen ut i livet. Vi sikter til den omfangsrike drømmen om å dra jorden rundt. Men der ute på havet finner vi to relativt unge menn som fulgte drømmen og allerede har tilbakelagt en del av klode Ivar Smits og Floris van Hees fra Holland skal videre og ser i grunnen ingen ende på sin reise og livsstil ombord i «Lucipara 2», en klassisk stål ketch på 47 fot.

PÅ BESØK: Den gang da Ivar og Floris var på Prekestolen over Lysefjorden, i 2016.
PÅ BESØK: Den gang da Ivar og Floris var på Prekestolen over Lysefjorden, i 2016.

Oppdatering fra New Zealand

Dette er en historie som startet i 2016, da Ivar og Floris la ut på jordomseiling. Når vi nå oppdterer historien, i starten av 2022, har de to tilbragt et helt år i New Zealand. Den globale pandemien stoppet alle planer om å fortsette seiling vestover på reisen rundt verden. Men ut over det har de knapt vært påvirket av pandemien

«Vi benyttet 2021 til å besøke mange steder og ble stadig invitert av de gjestfrie kiwiene. New Zealands fantastiske natur har aldri vært langt unna, mens «Lucipara 2» gjennomgikk vedlikehold», forteller hollenderne på e-post. Etter en reise gjennom fem år har Ivar og Floris vært innom 25 land og tilbakelagt 30.000 sjømil på havet. Den lange reisen fortsetter til Asia, Afrika, Nord Amerika før båten legger til kai i Amsterdam, uten at noen vet når reisen tar slutt.

OVERSIKT: Et bilde som forteller litt av historien - på vei jorden rundt i en seilbåt.
OVERSIKT: Et bilde som forteller litt av historien - på vei jorden rundt i en seilbåt.

Vil løse utfordringer

Ambisjonene til Ivar og Floris er like store som selve drømmen før de forlot Amsterdam i juni 2016 med kurs for Norge, hvor de allerede hadde seilt året før for å teste båt, utstyr og seg selv langs kysten av Sørlandet. De mener menneskeheten står overfor store sosiale og økologiske utfordringen og gjør nå et forsøk på å overvinne problemene – for å finne løsninger på utfordringene.

«Overgangen til et bærekraftig samfunn krever at alle bidrar», sier Ivar. Han har lang erfaring som seilinstruktør, mens Floris forlot en karriere som advokat i Amsterdam for å realisere drømmen.
Dette skrev de i loggboken etter å ha tatt farvel med familie og venner: “Positive tanker og ønsker om lykke til varmer våre hjerter og motiverer oss til å følge drømmene, selv om det betyr at vi ikke vil se de fleste på lang tid".

Her seiler båten ved siden av et isfjell i Patagonia, Argentina.
Her seiler båten ved siden av et isfjell i Patagonia, Argentina.

Slik startet turen

Når vi skriver august 2019 har "Lucipara 2" lagt til kai i havnebyen Puerto Montt sør i Chile etter å ha seilt via Sverige, Norge, Danmark, Skottland, England Spania, Portugal, flere stopp rundt Middelhavet før de satte kurs vestover til Cap Verde, Brasil og Sør-Amerika.
”Vi har stoppet mange steder og seilt i vakker naturen, møtt interessante mennesker og kommet over noen inspirerende løsninger. Vi er tre år inne i reisen og har aldri kjedet oss - og ser frem til flere år til sjøs», erklærer de fra Chile. Seilerne ser på testen og oppholdet i Norge som avgjørende før de tok endelige beslutning om å gjennomføre turen.

Planer og virkelighet

Om noen vurderer lignende i fremtiden, kan du sikkert lære mye av Ivar og Floris, ikke minst om planlegging og bringe et slikt prosjekt til realitet. Ja, det er til og med mulig å bli med på etapper av seilingen. Ombord har begge sine oppgaver, bortsett fra å seile lages videoer, mye skal skrives og holde kontakt med følgere, samle innovative eksempler og dele dette med så mange som mulig – samt holde orden på prosjektet «Sailors for Sustainability».

Plast i sjøen

Ivar og Floris har oppdaget mer enn 40 inspirerende økologiske og sosiale løsninger som allerede fungerer.
"Vi fant løsninger for å dyrke mat uten agro-giftstoffer og syntetisk gjødsel. Til sjøs kommer den mest synlige typen forurensning fra plast. Det finnes flytende plastavfall overalt hvor vi seiler, selv på ubebodde og avsidesliggende øyer. Og vi har merket klimaendringer i form av skiftende værmønstre og smeltende isbreer i Patagonia».

SEILER: I all slags vær har denne båten krysset flere hav og besøkt 25 land.
SEILER: I all slags vær har denne båten krysset flere hav og besøkt 25 land.

-Noen dramatiske situasjoner?

Minst en som skjedde på øya Stromboli i Italia. Å finne plass for ankring med passende dybde var en utfordring. Vel, de fant et sted, padlet til land og dro kajakken opp på stranden. Det var Ivars bursdag som skulle feires på et pizzeria. Vinden økte og mens Ivar tok den første biten av pizzaen, ropte Floris: “Lucipara er i drift!” Begge stormet til stranden, hoppet  i kajakken og padlet så fort de kunne og oppdaget at to lokale karer allerede var der for å redde båten. Etterpå ankret de nær stranden og avsluttet andre del av feiringen - med en boks hermetisk suppe!

FISKER: Fisk er det nok av i alle hav. Her har Floris fått en makrell.
FISKER: Fisk er det nok av i alle hav. Her har Floris fått en makrell.

-Merkelig mat dere har spist?

“Den mest spesielle maten er den vi  selv fanger. I Norge lærte vi å fiske og tilberede makrell og stemningen stiger når vi finner blåskjell eller oppdager bær og frukt. Å spise direkte fra naturen bringer oss tilbake i tid – til noe vi begge har mistet med et liv i byen. Vi vet at sunn mat ikke kan eksistere uten et sunt miljø. Bjørnebær er vår favotitt.
Seiling gjennom Patagonia sør i Argentina tok mer tid enn forventet, men den naturlige skjønnheten i dette området gjorde den ekstra tiden vel verdt. Når Ivar og Floris forlater Chile fortsetter ferden ut i Stillehavet med stopp på Påskeøya, Fransk Polynesia, New Zealand og til Asia for å søke etter bærekraftige løsninger. Ruten videre er grovt planlagt: via Sør-Afrika, Brasil, Karibien, USA og Grønland før retur til Europa.

-Hva har vært det største savnet?

“Uten tvil familie og venner. Og nederlandske "stroopwafels", sirupvafler, selv om vi av og til får når vi har besøk hjemmefra. Hvor lang tid det vil ta å fullføre reisen, avhenger av en rekke faktorer, men vi regner med å seile i noen få år før vi ankrer opp i Amsterdam».

FRUKT OG SKOG: På besøk hos Ernst Götsch og hans trær full av frukt i Brasil
FRUKT OG SKOG: På besøk hos Ernst Götsch og hans trær full av frukt i Brasil

-Fant dere bærekraftige løsninger i Norge?

«Vi kom over noen løsninger, som at Norge er en global leder innen vannkraft og elektrifisert transport».

-Hvordan finansieres en slik livsstil?

«Før vi forlot Holland sparte vi så mye som mulig, penger som fremdeles finansierer en stor del av turen. Vi gjør rimelige innkjøp og fisker selv fisken vi spiser. Vi samarbeider også med partnere som publiserer historiene eller videoene våre i magasinene sine, på deres hjemmesider eller i nyhetsbrev. Hvis bedrifter er interessert i et samarbeid, kan de kontakte oss».

"Vi tar imot donasjoner som støtter vårt arbeid med å finne løsninger og spre eksempler som gjør en mer bærekraftig måte å leve mulig. Alle kan sponse prosjektet gjennom Patreon - også små donasjoner er en stor oppmuntring for oss. Det viser engasjement og omsorg for vårt arbeid og våre egentlige mål med at vi seiler jorden rundt”.


Følg reisen: Abonner på nyhetsbrev eller del innleggene våre. Støtt bli partner eller seil med ​​som trainee. For mer informasjon om «Sailors for Sustainability»

Reise-magasinet King Goya inspirerer og deler erfaringer – på norsk og engelsk. Husk, når du besøker et fremmed land, er du invitert som gjest. Ta kontakt med de lokale og reis gjerne etter oppskriften: ”Pakk lite, dra langt og lev lenge!”.
Følg oss
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Om vi får din e-post vil vi med jevne mellomrom sende deg spennende reisenyheter.
Newsletter Form (#3)
crossmenu