Costa satser på praktiske pakkeløsninger og barneklubber i alle alder

OSLO: Cruise-feberen stiger på alle hav. Mens norske havner tar imot stadig flere cruiseskip og tilreisende cruiseturister, finnes en økende interesse blant nordmenn som ønsker å reise på cruiseferie til utlandet. Det viser svarene en av Europas største cruiseoperatører, Costa Cruises, har fått etter en undersøkelse blant nordmenn, svensker og dansker.

”For nordmenn står cruise i Karibia øverst på ønskelista. Den ferske  undersøkelsen viser at nordmenns interesse for å reise på cruise øker, samtidig som nordmenn skiller seg fra svensker og dansker når det gjelder behov og ønsker”, forteller Ralph Remkes, daglig leder for Costa Cruises i Nord-Europa.

Undersøkelsen viser at 53 prosent av nordmenn i alder 30-65 år vurderer å prøve en cruiseferie. Den viser også at  nordmenn er mest opptatt av god komfort og kvalitet på service og fasiliteter, og minst opptatt av budsjett, sammenlignet med dansker og svensker.

Klikk for større bilder

Enklere. Noe av det første Ralph Remkes gjorde da han for halvannet år siden overtok ledelsen av Costa Cruises, var å starte prosessen med å forenkle selve bokingen av en cruiseferie, kanskje ikke så merkelig ettersom han tidligere jobbet i den digitale verden der forenkling er et nøkkelord.
”Våre gjester ønsker en enklere oversikt hva dette koster og derfor har vi valgt å starte med all-inclusive-pakker uten ekstra kostnader. Vi planlegger også å ansette svenske, danske og norske ansatte på en cruise med høy andel av skandinaviske gjester” sier Remkes.

Familier. Costa satser også på barnefamilier med praktiske pakkeløsninger og barneklubber i alle alder, i tillegg til at barn ofte reiser gratis på flere av skipene. De minste har Peppa Pig-land, mens de største har svømmebasseng, spillehaller, 4D-kino og teater. Spisestedene serverer også barnevennlige menyer.

 Costa Group er det største cruiseselskapet i Europa og har 27 skip med totalt 76.000 sengeplasser. Skipene har italiensk profil, besøker 250 destinasjoner og opererer i Middelhavet, Nord-Europa, Østersjøen, Karibia, Mellom-Amerika, Sør-Amerika, UAE og Det indiske hav. Selskapet har en arbeidsstyrke på 27.000 ansatte og hovedkvarteret ligger i Genova i Italia. Costa bygger to nye cruiseskip, hver med kapasitet på 6,600 gjester.

Digitale cruise. Selv om cruise-feberen stiger, tror ikke Costa-sjefen at cruise-skip i fremtiden vil bli større enn i dag.
”Ikke alle vil på store cruise-skip, derfor vil vi også se nye og mindre skip og fremfor alt cruiseskip som forurenser mindre. Fremtidens cruise vil bli mye mer digitalisert. Vi har gratis WIFI på alle skip, men det er bare en start på en digital fremtid til havs”, sier Ralph Remkes.