Tysk mat er langt mer enn pølser, øl og sauerkraut. Nå setter Tyskland full fart med en global kampanje som tyskerne kaller ”Culinary Germany”. Sentralt står mat-variasjoner som fins i regionale kjøkkener og landsdeler for dem som vil oppleve typiske, autentiske, kulinariske tradisjoner og nyte Tyskland utenom severdigheter.
Kulinarisk livsstil. Fra våren 2018 får vi servert en bred, strategisk kampanje på kulinariske asparges- brød- og vin-eventer fra matvogner. I tillegg skal internasjonale ”Cooking Events” lanseres i samarbeid med det tyske vininstituttet.
Regionale markeder, matfestivaler og matvogner er blitt faste innslag i tyskernes urbane liv. Dermed videreutvikles gastronomien med basis i tradisjonelle oppskrifter, for nettopp å kunne tilby et jordnært, kortreist kjøkken. Spesielt autentisk opplever gjester fra hele verden tysk spise- og drikkekultur på de tradisjonelle byfestene.
Asparges. En annen tradisjon om våren er asparges – eller ”det hvite gullet” som det også kalles. Tyskerne har nemlig et lidenskapelig forhold til asparges og sesongen starter i midten av april og varer et par måneder.
I Tyskland har 292 restauranter mellom en og tre stjerner i Guide Michelin – flere enn noen gang før. I tillegg er den tyske hverdagen også internasjonal: Sammen med tradisjonelle tyske retter preges hverdagen av middelhavssmaker og av orientalsk og asiatisk innflytelse på restauranter, så vel som i raske, rimelige retter fra gatekjøkken.
Vinlandet. Vin og øl regnes som tyske nasjonaldrikker og landet har vel 1300 øl-bryggerier. Tyskland har 13 vin-regioner som kan besøkes. Aktivt ferieliv og nytelse knyttes sammen med vinvandringer der man kan treffe noen av landets 500 svært kompetente vinguider.