Lord of the Kitchen - fra Peru

august 25, 2013
Sist endret 
august 25, 2013

GASTRO AMBASSADØR: Gaston Acurio er en sann ambassadør for mat fra Peru og har bidratt til å etablere typiske peruanske måltider i en moderne og attraktiv stil. Han eier restauranter i flere land og ER vert i sitt eget tv-program i hjemlandet.

Sammen med sin kone Astrid startet han med restaurant franchise Astrid & Gaston i 1994. Fra sin første i distriktet Miraflores i Lima har han utvidet i Latin-Amerika og Europa, med restauranter i Santiago de Chile, Bogotá, Quito, Caracas, Buenos Aires og i Madrid. Hans Café del Museo ligger i det kunsthistorisk Larco Museum i Lima.

På toppen.  Gaston Acurio er på listen over "De 50 beste restaurantene" samt "Verdens 50 beste kokker". Men hva gjør de beste kokkene for å engasjere sine tilhengere og fans - Hva gjør Lord of the Kitchen på nettet?
Når vi snakker om kokker det er ingen tvil. Britiske Jamie Oliver har de beste kommunikasjonsevner. Han tweeter daglig med oppskrifter, gir kommentarer på Instagram om Food Revolution eller andre sosiale kampanjer som han er en del av. Han har 1,1 millioner følgere på Instagram og nesten 3,5 millioner på Twitter.
Hva gjør elite kokken Gaston Acurio for å holde ringetonen konstant i folks hoder?

Sosiale nettverk. Foruten matlaging eller arbeid på kjøkken, gir kokken leksjoner på konferanser, er vert for TV-program og kommuniserer aktivt på sosiale nettverk.
Oppskrifter, bilder av retter, turer og videoer av arbeid er noe av innholdet som du finner på hans YouTube-konto.
Nesten alle eierne av verdens 50 beste restauranter investerer i filmproduksjon for å vise sine arbeider og er minst en gang i løpet av dagen opptatt med å sjekke Twitter, Facebook eller Instagram.

Prisvinner. I dag er Gastón Acurio en av de mest populære kokker i verden. Han var den første som fikk Lifetime Achievement Award i den Latinamerikansk kåringen "Verdens 50 beste Restaurant". Han tilbringer 30 minutter om dagen på sosiale nettverk. Han har mer enn 500.000 tilhengere på Twitter og 700.000 fans på Facebook-siden sin.
Acurio fremmer tradisjonell mat fra Peru og gir daglig raskt improviserte oppskrifter med øyeblikkets inspirasjon og bilder. "Jeg har ingen fast strategi eller ukesprogram for dette arbeidet", sier Acurio. Astrid y Gaston restaurant er nummer 14 i kåringen "Verdens beste restauranter", og nest best i hele Latin-Amerika.

I 2011 filmet Acurio en dokumentar med Ferran Adrià om smaken av sitt land: "Peru Sabe", produsert av Telefonica. Det spanske selskapet brukt U $ S 250.000 på denne filmen og vises nå globalt.

TV-vert. Foruten å være en prisbelønt kokk og vellykket forretningsmann, har Acurio vært TV-vert i over 10 år og hans film "Finn Gastón" er snart på kino.

Video er en svært viktig støtte for Gastón og hans stab av kreative kokker. Han kommuniserer alltid med publikum gjennom filmer. Acurio Coporation, hans selskap, lager mellom fire og syv videoer i året.
For å holde kontakten med sine fans, publiserer kokken også kommentarer på Facebook og Twitter daglig, og nylig begynte Acurio med Instagram.

Reise-magasinet King Goya inspirerer og deler erfaringer – på norsk og engelsk. Husk, når du besøker et fremmed land, er du invitert som gjest. Ta kontakt med de lokale og reis gjerne etter oppskriften: ”Pakk lite, dra langt og lev lenge!”.
Følg oss
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Om vi får din e-post vil vi med jevne mellomrom sende deg spennende reisenyheter.
Newsletter Form (#3)
crossmenu