• erstatning

Erstatning; På tide å bli kjent med dine rettigheter

En kvart million nordmenn har krav på erstatning

OSLO: Fjorten år er gått siden loven om  passasjerrettigheter ble innført, og fortsatt oppgir 86 prosent av nordmenn at de ikke kjenner sine fulle rettigheter i flytrafikken.

Klikk store bilder av Erstatning

● Undersøkelsen gjennomført av YouGov på vegne av AirHelp viser at bare 14 prosent forstår sine passasjerettigheter
● Kun 5 av 10 passasjerer på et forsinket eller kansellert fly mener de er berettiget til kompensasjon på inntil 600 euro
● 67 prosent, eller to av tre norske reisende, mener at flyselskapene ikke informerer godt nok om deres passasjerettigheter

Mangler informasjon. Undersøkelsen, som ble gjennomført denne måneden blant over 7000 respondenter over hele EU (over 1000 i Norge), antyder at det fortsatt er en lang vei å gå før flypassasjerer er fullt ut klar over sine rettigheter. Til tross for at det er obligatorisk for flyselskapene å informere passasjerene om deres rettigheter, mener hele 67 prosent av norske flypassasjerene at flyselskapene ikke gir dem tilstrekkelig med informasjon.

Maktesløse. ”Det er stor verdi i EU-loven EC 261 som beskytter flyreisendes rettigheter, men samtidig er det klart at flypassasjerer fremdeles føler seg maktesløse mot flyselskapene. Vi ser et tydelig behov for å øke bevisstheten og forståelsen for slike rettigheter både i Norge og resten av Europa, forteller landssjef for AirHelp i Norge, Andreas Hermansson.

Erstatning. I 2017 hadde 243.000 nordmenn krav på erstatning som følge av forsinkelse i forbindelse med flyreiser. Ifølge beregninger fra AirHelp skylder flyselskapene dermed norske passasjerer over 675 millioner kroner.

About the Author:

Gudmund Lindbaek
King Goya inspirerer og deler erfaringer – på norsk og engelsk. Husk, når du besøker et fremmed land, er invitert som gjest. Ta kontakt med de lokale og reis gjerne etter regelen: ”Pakk lite, reis langt og lev lenge!”.

Legg igjen en kommentar