OSLO: Fjorten år er gått siden loven om passasjerrettigheter ble innført, og fortsatt oppgir 86 prosent av nordmenn at de ikke kjenner sine fulle rettigheter i flytrafikken.
● Undersøkelsen gjennomført av YouGov på vegne av AirHelp viser at bare 14 prosent forstår sine passasjerettigheter
● Kun 5 av 10 passasjerer på et forsinket eller kansellert fly mener de er berettiget til kompensasjon på inntil 600 euro
● 67 prosent, eller to av tre norske reisende, mener at flyselskapene ikke informerer godt nok om deres passasjerettigheter
Mangler informasjon. Undersøkelsen, som ble gjennomført denne måneden blant over 7000 respondenter over hele EU (over 1000 i Norge), antyder at det fortsatt er en lang vei å gå før flypassasjerer er fullt ut klar over sine rettigheter. Til tross for at det er obligatorisk for flyselskapene å informere passasjerene om deres rettigheter, mener hele 67 prosent av norske flypassasjerene at flyselskapene ikke gir dem tilstrekkelig med informasjon.
Maktesløse. ”Det er stor verdi i EU-loven EC 261 som beskytter flyreisendes rettigheter, men samtidig er det klart at flypassasjerer fremdeles føler seg maktesløse mot flyselskapene. Vi ser et tydelig behov for å øke bevisstheten og forståelsen for slike rettigheter både i Norge og resten av Europa, forteller landssjef for AirHelp i Norge, Andreas Hermansson.
Erstatning. I 2017 hadde 243.000 nordmenn krav på erstatning som følge av forsinkelse i forbindelse med flyreiser. Ifølge beregninger fra AirHelp skylder flyselskapene dermed norske passasjerer over 675 millioner kroner.