• Teater-salen til Berliner Ensemble

Den nye hverdagen på teater etter Corona

Når lyset dempes og scene-teppet går til side, oppstår en litt fjern opplevelse

BERLIN: Med høst, ny sesong og gjenåpningen av teatret Berliner Ensemble, presenteres også den nye hverdagen for hvordan teater nødvendigvis må drives. Også ute i Europa er teater etter Corona en helt annen enn før epidemien. På våre bilder kan alle se at 70 prosent av stolene i det så berømte Theater am Schiffbauerdamm er borte. Når klokkene ringer for tredje gang, når lysene sakte slukkes og det imponerende scene-teppet går til side, får skuespillerne øye på mere gulvplass enn publikum.

Færre stoler: Slik fremstår den nye Teater-salen til Berliner Ensemble

Færre stoler: Slik fremstår den nye Teater-salen til Berliner Ensemble

En ny hverdag åpner seg for de som jobber på Berliner Ensemble. Teatret betraktes som et fremragende kompani som ble grunnlagt i 1949 av Bertolt Brecht og hans kone, skuespiller Helene Weigel. For mange vil nok den nye teater-salen fremstå som en bittersøt opplevelse. Alle som har vært her husker en overdådig barokk-sal fylt med statuer, dekorative utskjæringer, buer og rød plysj. Altså, det beste innen scene-tradisjoner.

En fjern opplevelse

Dagens virkelighet er langt færre stoler, plassert med sosial avstand bestemt av regjeringen og beregnet for en kombinasjon av single og par. Salen kan minne om en fjern opplevelse, spesielt for skuespillerne på scenen. Sikkert merkelig i en kunstform som passer best med energi og kommunikasjon mellom skuespiller og tilskuer. Men alternativet er selvfølgelig ikke noe teater.

Berliner Ensemble har åpnet sesongen og tilbyr en spesiell service på engelsk flere ganger i måneden. Du kan få mere informasjon om dette på denne linken

NESTE PREMIERE: Der Gott des Gemetzels / The God or Carnage med premiere i oktober. Picture by Matthias Horn

NESTE PREMIERE: Der Gott des Gemetzels / The God or Carnage med premiere i oktober. Picture by Matthias Horn

Fersk teater etter Corona

Når den overhengende fare ved pandemien er over og teatrets tradisjoner føres videre, vil det som vanlige bli mange ulike produksjoner å velge mellom. Men fortsatt i ånden til dramatiker, dikter og teaterregissør Bertolt Brecht. Repertoaret spenner fra de store tyske klassikerne til samtidsverk – stadig med et sterkt politisk budskap.

Det virker som skuespillerne tilbake på jobb og på scenen klarer overgangen, selv om de må venne seg til en ny tid. Færre stoler, mindre publikum og at de klarer å nyte et øyeblikk av et drama som virkelig har utspilt seg. Og hvis du lurer på hvorfor tysk teater har et så fordelaktig rykte, så er Berliner Ensemble et passe sted å finne ut av det.

TIL TYSKLAND FOR Å OPPLEVE OPERA

 

About the Author:

Gudmund Lindbaek
Reise-magasinet King Goya inspirerer og deler erfaringer – på norsk og engelsk. Husk, når du besøker et fremmed land, er du invitert som gjest. Ta kontakt med de lokale og reis gjerne etter oppskriften: ”Pakk lite, dra langt og lev lenge!”.

Legg igjen en kommentar