Zagreb, Kroatia: Og vinnerne er ... Reise-journalister og TV-verter både feiret og ble feiret med utmerkelsen Den Gyldne Penn for sine bidrag til Kroatias eventyrlige suksess innen turisme. Begivenheten i hovedstaden Zagreb minnet meg om første besøk i landet med mer enn tusen øyer langs Adriaterhavets kyst.
”Jeg bestilte en flaske god kroatisk vin og hevet mitt glass til ære for en av Europas mest sjarmerende byer".
Dette skjedde i byen Zadar ved Adriaterhavet, nesten et år før jeg nå returnerte til Kroatia, invitert for å motta journalistprisen The Golden Pen Award - for å ha publisert den beste artikkelen i klassen for nettbaserte reisemagasiner i 2014 – i King Goya på norsk og engelsk.
Gylden pris. I mange år har Croatian National Tourist Board delt ut prisen Zlatna Penkala, som på norsk betyr Den Gyldne Penn, til de beste artikler og reportasjer om kroatisk turisme i aviser, magasiner, TV- og radio. Dette er altså en vert som vet å verdsette verdien av profesjonelt utført arbeid; de vet at suksessen til kroatisk turisme ikke ville vært den samme uten hjelp av utenlandske journalister.
Årets Golden Pen Award fant sted i Zagreb med mer enn 30 profesjonelle journalister fra 18 land. Blant disse var jeg invitert i egenskap av redaktør og utgiver av King Goya. I all beskjedenhet må jeg innrømme at det var jeg som skrev historien fra Zadar, samt en annen reportasje om seiling fra øy til øy langs den vakre kysten under mitt første besøk til Kroatia.
Ratomir Ivičič, direktør for Croatian National Tourist Board, forklarer; «Den Gyldne Penn verdsetter bidraget utenlandske journalister har levert og vært med på å fornye vårt lands reiselivsnæring".
Penn og slips. Verten forklarer også hvorfor de bruker navnet Zlatna Penkala, eller Den Gyldne Penn. Vi må tilbake til 1907 da oppfinner og ingeniør Slavoljub Pankala fant opp den første fyllepennen og som førte til at Kroatia dermed ble leverandør til universelle skriverier.
Og da den franske kong Louise XIII leide inn kroatiske soldater som dukket opp med et tøystykke rundt halsen som en del av uniformen, likte han det så godt at han har gjort disse båndene til tilbehør ved sammenkomster og ga slipset navnet "La Cravate" – et fransk navn som brukes den dag i dag. Det var altså kongen som innførte slipstvang.
Men det var lenge før millioner av turister kom på besøk - og noen utvalgte journalister invaderte luksushotellet Esplanade Zagreb for en gylden anledning til en fest.
Les hele historien om Zadar