SUNDVOLLEN: Ved inngangen til den mystiske Krokskogen, sånn cirka midt mellom Oslo og Hønefoss, ligger Sundvolden hotell, et av landets mest tradisjonsrike og medlem av De Historiske Hotell og Spisesteder. I mer enn tusen år har folk valfartet hit, adelsfolk, handelsmenn og kongelige for å overnatte på vei til og fra hovedstaden. Den gamle Kongeveien mellom Christiania og Bergen gikk igjennom det lille stedet Sundvollen, selvsagt var det behov for overnatting her.
Norges nest eldste hotell ligger klemt inne bak en bensinstasjon og Jokerbutikken. Omkranset av moderne bygninger ligger det gamle vertshuset, som kan dateres tilbake til 1648. I hvert fall hvis vi skal tro et gammelt klagebrev fra det året, da noen gjester klaget på Marte Sundfarer, den gang eier av skyss-stasjonen. Hun var visstnok både et rivjern av en kvinne og i hvert fall ikke det minste hyggelig! Det sies at mens hun rodde gjestene over Tyrifjorden, så krevde hun dobbelt betalt for å fullføre turen.
Klagebrev. ”Det hele begynte med et klagebrev”, smiler Cecilie Laeskogen. Hennes svigerfar kjøpte Sundvolden Hotell i 1965 og i dag er det sønnen Tord og Cecilie som regjerer her med sine tre barn.
For femti år siden hadde hotellet 25 rom, i dag nærmer de seg målet på 300. De gamle tradisjonene videreført. Kongeveien gikk tvers igjennom det som er dagens resepsjon og har derfor store glassvinduer i hver ende for å illudere veien. Dagens gjester nyter godt av fasiliteter som spa, trening, konferanserom og ikke minst god mat servert i den eldgamle spisestua. Her kan du nyte et måltid i historiske omgivelser i på et historisk hotell.
DRAMATISKE DAGER Mangt et drama har utspilt seg i disse omgivelsene, hvem husker vel ikke de sterke bildene fra 22.juli 2011, da Sundvolden ble et midtpunkt i terrordramaet på Utøya.
”Vi skal aldri glemme disse dagene, det føles godt å ha hjulpet til med det vi kunne. Men de neste to årene hadde vi nedgang i omsetningen, folk forbandt hotellet med grusomhetene 22.juli. Det var litt rart, for alt som skjedde her var gode ting, omsorg og mye kjærlighet. Jeg er stolt av hva vi fikk til. Dette tilhører også vår hotellhistorie”, sier Cecilie Laeskogen.
Les mer i Reiselivsavisa