Ni skitne små hemmeligheter - hold deg oppdatert

august 26, 2017
Sist endret 
januar 11, 2022

ADVARSEL: "Ikke drikk vann", kan være et godt råd. Fordi alt er ikke bare glansede brosjyrer, store ord og hvite sandstrender der ute i en verden av reiser. Her er ni skitne små hemmeligheter som flyselskaper, leiebil-selskaper, cruise skip og andre helst ikke vil du skal vite. Men King Goya leverer advarsler der det er nødvendig.

Vi beregner ankomst…

Hvor mange ganger har flyet tatt av sent bare for å gjenvinne tid i luften og ankomme i rute? Det kan hende at piloten opplyser at et fly vil ta lengre tid enn det egentlig gjør bare for å holde statistikken for å lande i tide. Hvorfor er dette et problem? Fordi fly som faktisk er i rute kanskje må vente lenger på en gate, spesielt hvis de kommer tidligere enn planlagt. Ifølge USA Today, har den gjennomsnittlige avgangstiden blitt lenger på 93 prosent av innenlandske ruter - og det er ikke fordi flyene er tregere.

Les også: Evigvarende fersk flymat

FLY MED FINNAIR er faktisk noe av det bedre med god service. Det er ingen hemmelighet.
FLY MED FINNAIR er faktisk noe av det bedre med god service. Det er ingen hemmelighet.

Bare tre selskaper i USA

Du tror kanskje du har mange valgmuligheter når det gjelder å velge en leiebil? Tro om igjen. Det er faktisk bare tre store selskaper i USA - og de tre store kontroll 94 prosent av markedet. Ikke rart prisene er temmelig like fra selskap til selskap. De fleste er faktisk samme selskap - Avis eier Budsjett og Zipcar, Hertz eier Dollar og Thrifty og Enterprise eier Alamo og National.

En hemmelighet

For tiden er det mer sannsynlig å bli møtt av et nedslitt fly enn et skinnende nytt. Ifølge The Airline Monitor er gjennomsnittsalderen for flåten til de store flyselskapenes ca 14 år gammel. Hvis du leter etter et nytt, unngå amerikanske selskaper og spesielt Delta, som har de eldste flyene. Men ikke bekymre deg, flyets alder vil sannsynlig påvirke din komfort mer enn din sikkerhet.
"Mange av de eldre flyene ble bygget for tøffere forhold, og med riktig vedlikehold er det ingen grunn til at et fly ikke kan operere trygt i 25 til 30 år”, sier analytiker Richard Aboulafia til CNN.

IKKE BRA: I perioder har Venezia i Italia vært ødelagt av cruiseskip og altfor mange turister.

Cruiseskip skader miljøet

Cruise virker sikkert mer miljøvennlig enn fly - tross alt kan et skips karbonutslipp ikke være like ille som jorden-rundt med fly, ikke sant? Dessverre er slike skip ikke noe bedre for Moder Jord. På sjøen kan avfall fra cruise-skip avfall (inkludert rå kloakk) lovlig bli dumpet direkte i havet så lenge det er minst tre sjømil fra land. Cruiseskip forurenser også luften. Noen arbeider for å redusere kloakk og forurensning på en miljøvennlig måte, men ikke alle. Hvis du bryr deg om miljøet, undersøk øko-politikken til ditt skip før neste cruise.

Overarbeidet og underbetalt

Her er noe du ikke ønsker å høre fra piloten som bokstavelig talt har livet ditt i sine hender: "Sannheten er at jeg er utslitt. Våre regler tillater oss å være på vakt 16 timer uten pause Det er flere timer enn for en lastebilsjåfør. Og i motsetning til en lastebilsjåfør som kan du ta en pause på neste rasteplass, vi ikke stoppe på neste sky”. Sitatet er fra en anonym kaptein på et større flyselskap.

Motbydelige hotellsenger

Visste du at madrassen sannsynligvis er ganske skitten? Mange hoteller bruker ikke vanntette madrasstrekk å beskytte madrasser fra millioner av hudceller, kroppslig avfall, bakterier, støvmidd og andre ting som gjester etterlater.
Og når det gjelder sengetepper, forteller Reneta McCarthy, en foreleser ved Cornell University School of Hotel Administration, til CNN: "Det hender at et sengeteppe bare skiftes fire ganger i året". Sov søtt!

Fly forsinkes med vilje

En som jobber med å få flyene avgåre forteller anonymt hemmeligheter i bransjen. "Hvis et fly er forsinket, kan det hende flyselskapet må betale oss overtid. Hvis flyet kommer til å bli forsinket, kan vi utsette avgangen enda lenger for å være sikker på at vår overtid slår inn, som kan betyr opp til det dobbelte av timelønnen. Vi kan finne noen mindre feil eller bruke noen andre knep for å få de pengene vi normalt ikke får betalt for mens vi venter på en takeoff."

Skinner med møbelpolish

Jacob Tomsky, forfatter av boken Heads in Beds: A Reckless Memoir of Hotels, Hustles and So-Called Hospitality, jobbet på hoteller i mer enn et tiår – og har opplevd litt av hvert. For eksempel rengjøring av drikkeglass på hotellrom med møbelpolish. Angivelig for at glassene skal se skinnende rene. Vi foreslår at du bare beundrer glansen og heller drikker fra engangskopper i stedet.

Kanskje ikke trygt å drikke

Tester utført av EPA for noen år siden fant ut at 14 prosent av tankvann i flyene ikke oppfyller sikkerhetsstandarder og inneholdt bakterier som Ecoli. Noen flyselskap bruker tankvann til mer enn toaletter – men også til kaffe og te, for å fylle store flasker med vann til drikkevognen og til å lage is. Heldigvis, ikke alle flyselskap følger samme praksis.

PIA får ikke fly til Europa

Ryanairs hemmelighet

Jeg har reist med svært mange flyselskap, og i Europa var Ryanair verst. I hvert fall da denne artikkelen først ble publisert. Aller verst var ansatte som sender passasjerer om bord i flyene. Disse har stående ordre om å kontrollere størrelsen på håndbaggasjen, greit nok, men ordren går ut på å kreve ekstra betaling dersom denne er så mye som en centimeter for høy eller bred. Ekstra-betalinger er også svindyr. I Malaga opplevde jeg at en kvinne med et lite barn måtte ut med 60 euro fordi hun hadde mistet boardingpasset i avgangshallen.

Så over til maten som serveres på Ryanair - eller ble servert. På en tur mellom Malaga og Rygge kjøpte vi en croissant. Osten var smakløs og croissanten litt flat som et dansk landskap - og langt fra fersk. Det mest oppsiktsvekkende var imidlertid at det på emballasjen sto at bakverket var holdbart i åtte måneder! 
Etter dette begynte jeg å ta med egen-produsert mat på flyreiser.

Ryanair er kanskje billigst, men var lenge sannelig også det mest ubehagelige flyselskapet.
 

Reise-magasinet King Goya inspirerer og deler erfaringer – på norsk og engelsk. Husk, når du besøker et fremmed land, er du invitert som gjest. Ta kontakt med de lokale og reis gjerne etter oppskriften: ”Pakk lite, dra langt og lev lenge!”.
Følg oss
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Om vi får din e-post vil vi med jevne mellomrom sende deg spennende reisenyheter.
Newsletter Form (#3)
crossmenu