MOSS: ”Alle snakker om Content Marketing, men så langt er det svært få som utnytter mulighetene!”
Det sier Øystein Storkås. Han har erfaring og jobber med digital markedsføring i bedriften Compile, et selskap som kombinerer digitale tjenester og utvikler egen software for å utnytte mulighetene i den digitale verden.
Nyttig. ”Content Marketing er et begrep tatt fra amerikanske markedsførere. For meg er det snakk om nytting innhold. For alle er nyttig innhold noe som gir brukerne noe gratis og nyttig, og er for guds skyld ikke propaganda. Grunnen er enkel; Folk leter etter innhold for å lære noe, propaganda er det nok av på TV og i aviser”, sier Storkås.
I dag brukes nettet til å få mer kjennskap om et produkt eller service før man bestemmer seg for kjøp. Brukerne innhenter med andre ord kunnskap. Storkås gir oss et eksempel.
Fungerer best. ”For å selge fotoutstyr kan man bruke tradisjonell markedsføring eller alternativet som er nyttig innhold – altså gi brukeren gratis kunnskap om for eksempel bruk av kameraer. Jeg er ikke i tvil om hva som fungerer best”, sier Storkås.
Kunnskap. Det finnes flere grunner til at mange kvier seg for å ta i bruk den nye markedsføring.
”Hovedgrunnen er at den skiller seg ekstremt ut fra tradisjonelle metoder. Overgangen krever kunnskap, det omfatter mye nytt og man må faktisk prøve å feile. Nyttig innhold binder sammen alt – fra nettside til sosiale medier. Før slapp man å tenke, det meste gikk av seg selv. Nå må man faktisk tenke”, sier Storkås.
King Goya bruker Compile som markedsbyrå som også har levert dagens nettsider – på norsk og engelsk.
”King Goya er et prima eksempel på bruk av nyttig innhold. Her får leserne inspirasjon, underholdning og kunnskap om ulike reisemål – nyttig for neste ferietur”, mener Øystein Storkås.
Ny rekord. Compile får sin del av æren for suksessen til King Goya, dette reisemagasinet som publiseres på norsk og engelsk – både når det gjelder to nye nettsider, sosial plattform og ikke minst antall lesere. I løpet av 2015 hadde King Goya vel 3,8 millioner lesere, noe som er en tredobling fra året før. De fleste leserne naturligvis på den engelske utgaven, men også den forholdsvis nye norske utgaven, kinggoya.no, får stadig flere lesere.
Besøk Compile her