Skylder titalls millioner etter flyforsinkelser

september 5, 2017
Sist endret 
september 5, 2017

Dette rammet totalt 20 778 passasjerer i Norge i fellesferien

En fersk rapport viser at over 20 000 rammede passasjerer har krav på totalt 62 millioner kroner etter forsinkelser i sommerukene. Det er en erstatningsøkning på drøye 20 prosent fra sommeren 2016.

Forsinkelser på flyplasser i hele Norge har skapt store problemer for mange ferierende og forretningsreisende under årets sommeruker. Selskapet AirHelp, som assisterer rammede passasjerer med å hente inn erstatning, har laget en oversikt over sommerens forsinkelser. Den forteller at det mellom 24. juni og 4. august var hele 174 flyvninger som var forsinket av årsaker som gjorde dem erstatningspliktige. Dette rammet totalt 20 778 passasjerer i Norge i fellesferien.

Erstatning. Dersom samtlige hadde fått sin rettmessige erstatning i henhold til EUs lov for flypassasjerer ville utbetalingen vært på svimlende 62 751 122 kroner.

”Det er likevel kun de færreste som får sin erstatning”, forteller Mia Anfinsen, landssjef for AirHelp i Norge.
”Dessverre er det bare rundt 20 prosent som kjenner sine rettigheter og krever kompensasjon fra flyselskapet når flyet er forsinket. I mange tilfeller er det også svært vanskelig å få flyselskapene til å innrømme erstatningsansvar, og derfor er det mange som ikke orker å følge opp kravet sitt. Vi synes det er trist at mange flyselskap spekulerer i dette og ikke tar sitt fulle ansvar når forsinkelser inntreffer, sier Anfinsen.

”Ofte er det tekniske problemer som skaper forsinkelser, og dette har selskapene ansvaret for.  Dersom flyet er mer enn tre timer forsinket, og dette ikke er forårsaket av uforutsette hendelser som streik eller ekstremvær, har passasjerene krav på erstatningssummer opp mot 600 euro. Men det er ingen automatikk i at denne erstatningen deles ut”, sier Anfinsen.

AirHelp er et selskap som hjelper reisende å hevde sine juridiske rettigheter og søke om å få kompensasjonen de har rettmessig krav på under globale flypassasjerlover. AirHelp er aktiv i 30 land.

Rettigheter når flyet er forsinket:

  1. Hvis flyets ankomst er mer enn 3 timer forsinket, eller kansellert, kan du ha rett til erstatning. Ankomsten er ikke når flyet treffer bakken, men når den stopper ved gaten og dørene åpnes.
  2. Grunnen til forsinkelsen er avgjørende. Driftsomstendigheter, blant annet mangel på ansatte eller sikkerhetsmangler, er blant årsakene som gir deg rett til erstatning.
  3. Størrelsen på kompensasjonen varierer. Avhengig av hvor lang turen var, hvor reisen gikk og hvor stor forsinkelsen var, kan du ha rett til mellom 2300 og 5500 kroner i erstatning.
  4. Forsinkelser på grunn av spesielle/ekstraordinære omstendigheter kompenseres ikke. Dette inkluderer situasjoner som lyn, medisinsk nødhjelp, streik, dårlig vær, restriksjoner fra lufttrafikktjenesten, plutselig svikt i flyplassens radar, politisk uro og lignende.
  5. Avhengig av lengden på turen og lengden på forsinkelsen, har du rett til mat og drikke på flyplassen dersom du må vente lenger enn to timer.
  6. Hvis du er strandet på flyplassen over natten, fordi du vil bli booket om til et annet fly dagen etter, har du krav på et hotellrom og transport til / fra flyplassen.
  7. Sørg for å lagre alle kvitteringer. Hvis forsinkelsen betyr at du går glipp av en forhåndsbetalt hotellovernatting, leiebil eller annet, kan du ha rett til erstatning.
  8. Vær oppmerksom dersom flyselskapet tilbyr deg en reisekupong eller lignende, og du må signere. Det kan bety at du gir avkall på retten til fremtidig kompensasjon.
  9. Hvis du blir varslet om at flyet er kansellert, gjelder særskilte regler. Hvis varselet er gjort mindre enn 14 dager før avreise, har du rett til å komme på en alternativt fly maks to timer før din opprinnelige bestilling og ankomst maks fire timer etter den opprinnelige bestillingen. Hvis varselet er gjort mindre enn sju dager før, det er hhv. en og to timer.
  10. Husk å lagre ditt boardingpass, slik at du har den nødvendige informasjon hvis du ønsker å søke erstatning. Du kan få et raskt overslag over dine rettigheter ved å skrive inn dine reisedetaljer i AirHelps nettside eller app.
Reise-magasinet King Goya inspirerer og deler erfaringer – på norsk og engelsk. Husk, når du besøker et fremmed land, er du invitert som gjest. Ta kontakt med de lokale og reis gjerne etter oppskriften: ”Pakk lite, dra langt og lev lenge!”.
Følg oss
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Om vi får din e-post vil vi med jevne mellomrom sende deg spennende reisenyheter.
Newsletter Form (#3)
crossmenu