OSLO: Like sikkert som mange skal ut å fly til planlagt sommerferie, like klart er det at noen av oss blir utsatt for flyforsinkelser. Da er det viktig at vi som passasjerer kjenner til våre rettigheter.
«Dine rettigheter når flyet ikke går som planlagt, avhenger av lengde på reisen og hvor lenge dere er forsinket», slår Forbrukerrådet fast med støtte i et regelverk i EU, noe som også omfatter Norge.
De fleste av oss har hørt om rettigheter ved flyforsinkelser, men er ikke helt sikker på hva dette går ut på, hvor mye vi kan kreve i kompensasjon og ikke minst hvordan oppnå våre flyrettigheter. All erfaring viser at vi må stå på krava og at vi for all del ikke kan regne med at et flyselskap sånn uten videre overfører kompensasjon ved forsinkelser, når flyet er overbooket eller innstilt, eller når det oppstår problemer med bagasjen.
Her får du hjelp. Selv om regler om flyrettigheter i Europa virker like greie som Forbrukerrådet beskriver, så er det klart at i et mylder av regler, forskrifter og fortolkninger, kan det være på sin plass å benytte profesjonell hjelp.
Klagetjenesten Airhelp er et slikt norsk alternativ som bistår med å håndheve dine rettigheter som passasjer.
I følge EU-regler kan du kreve kompensasjon opp mot 6,000 kroner, altså er det betydelige beløp som står på spill.
Les mer om dine flyrettigheter her
Loven om dine rettigheter omfatter naturligvis de fleste ruter innen Europa. Ikke bare i EUs luftrom, men også Island, Norge, Sveits og Kanariøyene i såkalte «ytre regioner». Flyselskap kan unngå ansvar hvis forsinkelsen skyldes såkalte «ekstraordinære omstendigheter». Flyselskap viser ofte til «tekniske problemer» eller «driftsrelaterte omstendigheter» som grunner til forsinkelser, men EU-domstolen har gjentatte ganger slått fast at dette ikke kvalifiserer som «ekstraordinære omstendigheter». Bare forsinkelser på mer enn 3 timer dekkes av erstatning.
Forvent motstand. Selv om loven er på din side, kan du forvente motstand når du kommer med et økonomisk krav om erstatning ved flyforsinkelse. Klagetjenesten Airhelp kommer med noen nyttige tips som gir deg bedre muligheter til å lykkes. Blant annet må du ta vare på alle dokumenter og eventuelle alternative flyvninger som tilbys, samt gjøre notater om avgang og ankomst. Velger du å benytte Airhelp, kan du gjøre dette på selskapets norske hjemmeside.
Mat og hotell. Enhver forsinkelse har sin årsak, og derfor er det viktig å spørre hvorfor flyet er forsinket. Jo mer spesifikk årsaken er, desto bedre når du prøver å få erstatning. Mat og hotell er andre viktige elementer. Tilbud om måltid og forfriskninger er ikke bare god service, det er et krav. Blir du stående fast over natten, skal selskapet dekke kostnader for overnatting. På flyreiser i Europa har reisende avgjort fått flere rettigheter, men som passasjer bør du ikke skrive under på noe eller godta noen tilbud som kan oppheve dine rettigheter ved fly som er forsinket.
Flere forsinkelser. Største problemer med forsinkelser denne sommeren vil i følge eksperter komme i Sør-Frankrike, Nord-Spania og enkelte området i Tyskland. Uansett hvor dette skjer, det ender alltid med kjedelige problemer for den som blir utsatt for flyforsinkelser – du kan rett og slett gå glipp av planlagte opplevelser. Da blir muligheten for erstatning ved forsinkelse en trøst - av og til en fattig trøst. Les mer om dette Her