Våryre kvinner om folk, mat, jazz og flamenco i Madrid

mars 9, 2018
Sist endret

Litt planlegging og vi fikk med oss temmelig mye i løpet av fire dager

MADRID: Jeg får lyst å omskrive noen strofer fra en kjent sang som begynner slik: "Våren i Paris kan være vakker”. Det er vel og bra, men sier nei takk, jeg foretrekker våren i Madrid med gate- og uteliv og våryre mennesker, både spanjoler og turister.
Men først og fremst skal jeg fortelle hva jeg og mitt følge fikk med oss i denne vakre storbyen med 3,5 millioner innbyggere. Temmelig mye, for jeg hadde jo lagt planer og gjort et par viktige bookinger på forhånd.

Første kveld ble tilbragt på restaurant La Carmen der både mat og servering var upåklagelig. Allerede neste dag startet et tett program med shopping på Frimark, et av byens største kjøpesenter og vandring langs de brede gatene og torgene. Grand Via fører til den store "Puerta del Sol", plassen som dateres helt tilbake til 1400-talet, og med et yrende liv både dag og natt. Et mexicansk orkester i tradisjonelle drakter spilte mens vi var der.

Høydepunkt. Ingen Madridtur uten en skikkelig Flamencoaften. Og ikke hvilken som helst. Vi hadde bestilt middag med show på Corall de la Moreira, selve flamenco-katedralen i Madrid. Verdenskjent for flamenco-show og utsøkt mat. Man velger fra 3-6 retter og jeg valgte laks med sitronsaus.
Flamenco har sin opprinnelse i Andalucia og regnes som folkemusikk og stor kunst. Vi fikk oppleve noen av Spanias beste dansere og sangere med energi, eleganse og pasjon. Det ble applaudert flere ganger under forestillingen, folk ropte Bravo og det hele avsluttet med stående applaus.
Ettersom kvelden ennå var ung bestemte vi oss for å besøke en av byen mange brune barer. I en sidegate fant vi et hyggelig sted, allerede fullt med glade feststemte spanjoler i hovedsak. Vi fant et bord og fikk både danse og koste oss med den fine musikken.

Dag tre i parken. Med dagskort var det tid for en tur rundt i byen med en toetasjers buss der vi kunne gå av og på som vi ville. Madrid avslørte seg som en vakker by med brede gater, store piazzaer og parkanlegg. Vi fikk sett bygg og monumenter, flotte fasader, takkupler og  ornamenter. Vi hoppet av ved Retiroparken. Denne frodige parken på 142 hektar som tidligere var  en privat hage og eiet av Philip IV, men åpnet for allmennheten i 1800.
Parken ligger sentralt, rett bak Prado museet, og er den mest populære og mest besøkte i byen. Vi gikk på stier kranset av trær, rosehager og blomsterbed, mens trærne strakte seg mot vårsola. Der lå innsjøen vakker og dyp grønn og med folk som rodde og nøt den fine dagen. Et fredelig sted midt i byen – med kafeer og kiosker.

Plaza Major. Vi hoppet på bussen og fikk med oss Kongepalasset som er åpent for  besøkende, Pradomuseet som er nasjonalmuseet og Plaza Major. Den store plassen har gjennom tidene blitt brukt til utstillinger, konserter, tyrefekting, markeder - ja, til og med benyttet til kroning av kongelige og henrettelse av fanger. I dag et samlingspunkt med kafeer, spisesteder og mindre butikker og et yrende liv.

Marked. San Miguel er et innendørs matmarked på størrelse med en fotballbane, inndelt i  seksjoner for ulike typer mat. Vi kom dit på kvelden med sulte blikk og gikk fra disk til disk hvor dyktige kokker tilberedte maten s tennene l¯p i vann og ¯ynene ble store som tinntallerkener. Her var alt man kunne forvente seg og mere til. Kjøtt, fisk, ferske brød, kaker, desserter, grønnsaker, frukt, drikke av alle slag, kokebøker - og norsk baccalau, laks og kongekrabbe. Det sies at spanjoler bruker 80 prosent av lønna på mat og drikke.
På Puerta del Sol ble vi vitne til et merkelig syn. Mange afrikanere hadde bredt ut sine store duker med vesker, sko, klær og mye annet til salgs. Plutselig skjer det noe - et titalls selgere snører dukene sammen til sekker som de hiver over skuldra og løper avgårde i lynests hastighet. Grunnen var politi på sykler som kom gjennom folkemengden for å pågripe  selgerne som åpenbart solgte sine varer uten tillatelse. Ingen ble arrestert, men vi fikk høre at dette gjentok seg 5-6 ganger i løpet av kvelden.

Carmen og jazz. Vi fikk også tid til shopping og siste kveld stilte fire damer i finstasen på den intime og vakre  La Carmen der vi spiste ulike retter og spanske spesialiteter. Senere fant vi et hyggelig bord i baren med god utsikt til musikerne Jaime Zelda og Irene De Lema - mye bossanova av to kjente artister fra Madrids jazzmiljø. Nydelige toner, vakker sang og fine rytmer - Girl from Ipanema, Blue Bossa, One note samba og andre kjente brasilianske låter fløt lett og vakkert utover i lokalet i byen som har mange jazzklubber.

Nytelsen. Besøket startet med flamenco og endte med jazz – i en by med  alt fra det enkle til det overdådige. For all del må jeg ikke glemme spanske kaker – egentlig et kapittel for seg. En søt nytelse – akkurat som byen Madrid.

Voksen kvinne fra Ålesund som elsker å besøke nye land, bli kjent med folk og kulturer. Det har gitt unike opplevelser, nysgjerrighet og flotte vennskap har oppstått.
Følg oss
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Om vi får din e-post vil vi med jevne mellomrom sende deg spennende reisenyheter.