BERLIN: Med høst, ny sesong og gjenåpningen av teatret Berliner Ensemble, presenteres også den nye hverdagen for hvordan teater nødvendigvis må drives. Også ute i Europa er teater etter Corona en helt annen enn før epidemien. På våre bilder kan alle se at 70 prosent av stolene i det så berømte Theater am Schiffbauerdamm er borte. Når klokkene ringer for tredje gang, når lysene sakte slukkes og det imponerende scene-teppet går til side, får skuespillerne øye på mere gulvplass enn publikum.
En ny hverdag åpner seg for de som jobber på Berliner Ensemble. Teatret betraktes som et fremragende kompani som ble grunnlagt i 1949 av Bertolt Brecht og hans kone, skuespiller Helene Weigel. For mange vil nok den nye teater-salen fremstå som en bittersøt opplevelse. Alle som har vært her husker en overdådig barokk-sal fylt med statuer, dekorative utskjæringer, buer og rød plysj. Altså, det beste innen scene-tradisjoner.
Dagens virkelighet er langt færre stoler, plassert med sosial avstand bestemt av regjeringen og beregnet for en kombinasjon av single og par. Salen kan minne om en fjern opplevelse, spesielt for skuespillerne på scenen. Sikkert merkelig i en kunstform som passer best med energi og kommunikasjon mellom skuespiller og tilskuer. Men alternativet er selvfølgelig ikke noe teater.
Berliner Ensemble har åpnet sesongen og tilbyr en spesiell service på engelsk flere ganger i måneden. Du kan få mere informasjon om dette på denne linken
Når den overhengende fare ved pandemien er over og teatrets tradisjoner føres videre, vil det som vanlige bli mange ulike produksjoner å velge mellom. Men fortsatt i ånden til dramatiker, dikter og teaterregissør Bertolt Brecht. Repertoaret spenner fra de store tyske klassikerne til samtidsverk – stadig med et sterkt politisk budskap.
Det virker som skuespillerne tilbake på jobb og på scenen klarer overgangen, selv om de må venne seg til en ny tid. Færre stoler, mindre publikum og at de klarer å nyte et øyeblikk av et drama som virkelig har utspilt seg. Og hvis du lurer på hvorfor tysk teater har et så fordelaktig rykte, så er Berliner Ensemble et passe sted å finne ut av det.
TIL TYSKLAND FOR Å OPPLEVE OPERA