EMIRATES FLIGHT, OSLO - CEBU. Før avgang fra Gardermoen flyplass var jeg mentalt forberedt på å bli sittende vel og lenge, ut på en svevende vandring over skyene i minst 15-16 timer. På ferden østover viste det seg at to timers pause i Dubai kom som et kjærkommet pusterom med mulighet for shopping. Før Emirates tok helt av og bragte meg på siste etappe til Filippinene Øst i Asia. Ved landing hadde jeg vært gjennom dag, en stille natt og opplevd en ny dag.
Vi er kjent med Dubai som det ultimate luksuriøse reisemålet, og at landets flyselskap Emirates gjentatte ganger er kåret til det beste når det gjelder service, miljø og avslapning. Denne gangen ville jeg teste en lang rute fra Oslo til øya Cebu. Første etappe på sete 40A i en Airbus A380 før jeg satte meg ned på 45B i en Boing 777 - begge på økonomi-klasse. Normalt vil en økonomi-reise tilsi at du sitter trangt i en noe overfylt avdeling. Likevel føltes det som jeg hadde den komforten som trengtes på en slik langtur. Bevares, jeg viste om den korte avstanden til ekstra plass og avkjølt champagne på Business Class fremme i maskinen.
Bli kjent med Cebu: Storby i et øyparadis
Ombord i en romslig ny Airbus utstyrt med mer enn 500 seter, virket det som mannskapet var jazzet opp for å fly langt. På et tidspunkt kjentes det hvordan det måtte ha vært å gå tilbake i tid til perioden da flyging var glamorøst. Vi ble tatt hånd om et mannskap på 40 fra 28 nasjoner som snakket mer enn 40 språk.
Ikke uventet ble det masse skjermtid med alt fra nyheter, sport, live-tv, 400 filmer, wi-fi-tilgang og til Emirates store system for underholdning. Om jeg hadde behov kunne jeg holde kontakt ved hjelp av SMS og e-post direkte på skjermen foran meg - og varslet når en ny e-post kom inn fra kloden. For meg var den beste del all informasjonen om hva jeg skulle gjøre i Dubai om jeg stoppet opp i noen dager i Dubai.
På dagens lange flyreiser er hvert måltid nøye planlagt og tilberedt med omhu. Måltidene ble servert to ganger på hver av etappene. I løpet av turen sirklet personalet rundt i kabinen med en elegant balanse mellom det formelle og ren og skjær vennlighet. Mitt beste måltid var det som ble servert fra Oslo til Dubai. Forretten besto av en salat med grønnsaker blandet med urter og sitroneddik. Hovedretten var en mør biff med grønnsaker på potet-skiver og ost. Elegant krydret og veldig velsmakende. En sjokolademousse som dessert ble toppet med saltet karamellsaus - og kunne ikke smakt bedre. All mat og drikke er inkludert i billettprisen, selv på økonomi-klassen.
Massegraver i Tacloban: "Vi har ikke flere tårer!"
Før reisen fortsetter fra Dubai til øya Cebu har du en to-timers pause til shopping på mektige Dubai Duty Free. En annen variant er å ta en skikkelig stopp inne i Dubai uten at billetten av den grunn blir dyrere.
I løpet av de 15-16 timene vi var i luften fra Oslo til Cebu brukte jeg tid på denne aktiviteten: Jeg drakk 1 øl, 2 glass rødvin, 1 gin og tonic, noe vann, spiste 2 hovedretter, 2 mindre retter, så 2 filmer, hørte 2-timers på radio og pod-cast, fikk 3-timers søvn, var 3 ganger på toalettet og klarte nesten å skrive denne artikkelen ferdig.
Før vi landet i Cebu, hørte jeg et intervju med Tim Clark, administrerende direktør i Emirates. Han fortalte om nye Boing 777 med ekstra lengre vinger som vil føre til at fly-flåten økes til 500 samtidig som utslipp og drivstoff reduseres. Clark mener også at fremtidens flyreiser vil bli lengre. Akkurat da innså jeg at min reise fra Oslo faktisk hadde vært veldig morsom. Dessuten at dagens nye maskiner er en opplevelse uten lyd – og nærmest lydløs landing.
Nyttige tips: Ti ting du sikkert ikke visste om Dubai